Voeg een Manager ‘Lerend Organiseren’ toe aan je (Integraal) Projectmanagement Team
Blog speciaal voor onze Droomklant dealend met complexe projecten in de Fysieke Leefomgeving die zijn projecten bewuster, steviger en weerbaarder georganiseerd en gerund wil hebben èn ze tegelijkertijd als ‘workshops’ voor duurzame competentie ontwikkeling wil benutten.
Door: Marco Mud ׀ ACTIVITY Project Management Services ׀ marcomud@activity.amsterdam ׀ 06-57435206
Langbroek, 2025
Het integreren van lerende processen binnen de verschillende fasen van projectmanagement is essentieel voor het succes en de duurzaamheid van projecten, vooral in de complexe fysieke leefomgeving waarin doelen over tijd vloeien, belangen veranderen en werkwijzen verschillen. Door systematisch leren en reflectie te integreren, kunnen projectteams effectiever inspelen op veranderingen en continue verbetering realiseren.
Door toevoeging van een Manager ‘Lerend Organiseren’ van ACTIVITY, al dan niet vanuit een projectorganisatie breed programma ‘Lerend Organiseren en Leiderschap in Projectmanagement’, worden de volgende acties binnen project teams ontplooid.
1. Initiatiefase: Kennisverwerving en Doelstellingen
- Stakeholderanalyse: De belangen van alle betrokken partijen worden geïdentificeerd, begrepen en in een beheerproces van stakeholder diplomacy gebracht.
- Kennisdeling: Sessies om bestaande kennis en best practices te verzamelen worden georganiseerd met als doel ‘leren van het verleden’.
- Doelstellingen formuleren: Duidelijke, meetbare en haalbare projectdoelen en project aanpakken worden vanuit collectief begrip opgesteld respectievelijk ontwikkeld.
2. Planningsfase: Strategieontwikkeling en Risicomanagement
- Risicoanalyse: Een grondige risicoanalyse wordt uitgevoerd en mitigatiestrategieën ontwikkeld en georganiseerd.
- Leerdoelen stellen: Bepaald wordt welke nieuwe vaardigheden en kennis nodig zijn voor het project.
- Opleidingsplan: Een plan om de benodigde competenties binnen het team te versterken wordt ontwikkeld.
3. Uitvoeringsfase: Implementatie en Monitoring
- Continue feedback: Regelmatige feedbackloops om voortgang en prestaties te evalueren worden geïmplementeerd.
- Reflectiecycli: Periodieke reflectiesessies om ervaringen en geleerde lessen te delen worden georganiseerd.
- Flexibiliteit: Bereidheid om plannen aan te passen op basis van nieuwe inzichten en omstandigheden wordt gestimuleerd.
4. Afrondingsfase: Evaluatie en Kennisborging
- Evaluatie: Een grondige evaluatie uit van het projectresultaat en het proces wordt uitgevoerd.
- Documentatie: Geleerde lessen en best practices worden vastgelegd voor toekomstige projecten.
- Kennisdeling: De opgedane kennis wordt gedeeld binnen de organisatie om collectief leren te bevorderen.
5. Doorlopende Verbetering: Integratie in Organisatiecultuur
- Cultuur van leren: Een cultuur waarin continu leren en verbeteren centraal staan wordt gestimuleerd.
- Leiderschap: Leiders worden gestimuleerd het goede voorbeeld te geven in leren en reflectie.
- Evaluatieprocessen: Evaluatie- en leerprocessen worden geïntegreerd in de standaardwerkwijzen van de organisatie.
Door deze lerende processen systematisch te integreren in elke fase van het project, kunnen teams niet alleen hun prestaties verbeteren, maar ook bijdragen aan de ontwikkeling van een lerende organisatie die beter in staat is om met de complexiteit van de fysieke leefomgeving om te gaan.
Meer weten?
Neem contact op met Marco Mud van ACTIVITY Project Management Services (06-57435206 ׀ www.activity.amsterdam)