Organisaties actief voor een toekomstbestendige, gezonde en duurzame fysieke leefomgeving worden extreem uitgedaagd op hun projectmanagement.

Opgaven zijn complexer vanwege onder meer de noodzaak om kennis, kunde en middelen in het licht van de technische, financiële en organisatorische Hercules-taak: De Grote Verbouwing van Nederland, (tijdelijk) te bundelen.

Dit met een grotere nadruk op de verbindende leiderschapskwaliteiten en het ‘karakter’ van het (project) management en de competentie om betrokkenen doelgericht effectief te laten samenwerken bovenop de blijvende nadruk op management als beheer competentie. Leerprocessen spelen hierbij een cruciale rol. Willen we vanuit de storming in de norming fase komen en verder dan dienen we dat samen te doen; samen te komen tot begrip: eenduidig begrip van doel en resultaat, gedeelde en effectieve werkwijzen en winnend gedrag. Collectief leren als primair proces en zachte voorwaarde voor s.m.a.r.t., hard succes in een vloeiende omgeving.

In het Nestor-pogramma wordt op basis van een klassieke visie op leren, op moderne wijze aan competentie verbetering gewerkt. Met praktijk gedreven opleiding verruimen we het inzicht, in samenwerking met praktijk ervaren mentoren vergroten we het handelingsrepertoire óp de werkvloer’, en met trainen verdiepen we het.

Onze basic trainingen zijn introducerend en snel voor een breed publiek benutbaar. Onze bespoke opleidingen worden op basis van een standaardversie, in samenspraak met opdrachtgever, maatwerk gemaakt. En onze beyond interventies zijn er om vraag en mogelijke aanpak eerst methodisch te verkennen en vervolgens in training, opleiding en/ of mentoraat of een adviestraject om te zetten.

Inhoud, leermethode en opdrachtbenadering: allen ten dienste van een effectieve competentie ontwikkeling, uw ontwikkeling.

Voor meer informatie neem je contact op met Marco Mud: 06 – 574 352 06 l marcomud@activity.amsterdam

Richtinggevend Maatwerk

Het NESTOR-programma is modulair zodanig opgebouwd dat met behulp van diverse kennismodules zowel workshops, trainingen, masterclasses, opleidingen en mentoraat en advies trajecten ermee, middels effectieve andragogische leermethoden en passend bij de behoefte van de opdrachtgever, opgebouwd en uitgevoerd kunnen worden.

Onze dienstverlening leidt daarmee aansluitend op onze doorleefde inzichten en bij de behoefte van de opdrachtgever tot ‘richtinggevend maatwerk’.

Voorbeelden van kennismodules zijn:

  • Persoonlijk leiderschap
  • Interactief teamleiderschap
  • Stakeholder Diplomacy
  • Lerend projectmatig organiseren

Tussen Droom en Daad staat: The New Project Management

Effectieve leermethoden voor volwassenen

Effectieve leermethoden voor volwassenen variëren afhankelijk van het onderwerp, de context en de leerstijl van de persoon, maar er zijn enkele algemeen erkende principes en methoden. Hier zijn de meest effectieve methoden, gebaseerd op onderzoek en praktijkervaringen:

  1. Actief leren
  • Wat houdt het in? Het gebruik van activiteiten waarbij volwassenen actief betrokken zijn, zoals het oplossen van problemen, discussies, of simulaties.
  • Waarom effectief? Volwassenen leren beter door te doen en directe betrokkenheid bij het onderwerp vergroot het begrip en de retentie.

Bronnen:

  • Bonwell, C.C., & Eison, J.A. (1991). Actief leren: opwinding creëren in de klas.
  • Knowles, MS (1984). De volwassen leerling: een verwaarloosde soort.
  1. Zelfgestuurd leren
  • Wat houdt het in? Volwassenen nemen zelf de regie over hun leerproces door doelen te stellen, middelen te kiezen en hun voortgang te evalueren.
  • Waarom effectief? Volwassenen zijn intrinsiek gemotiveerd en leren beter wanneer ze autonomie hebben.

Bronnen:

  • Taai, A. (1971). De leerprojecten van de volwassene.
  • Knowles, MS (1980). Zelfsturend leren.
  1. Leerstijlen en gepersonaliseerd leren
  • Wat houdt het in? Inspelen op verschillende leerstijlen, zoals visueel, auditief, kinesthetisch, of lezen/schrijven.
  • Waarom effectief? Aansluiting bij persoonlijke voorkeuren kan het leerrendement verhogen.

Bronnen:

  • Fleming, ND, & Mills, C. (1992). Niet de zoveelste inventarisatie, maar een katalysator voor reflectie.
  1. Ervaringsleren (ervaringsleren)
  • Wat houdt het in? Leren door directe ervaring, zoals praktijkopdrachten, stages, of rollenspellen.
  • Waarom effectief? Het koppelt theorie aan praktijk, wat het onthouden en toepassen van kennis bevordert.

Bronnen:

  • Kolb, D.A. (1984). Ervaringsleren: ervaring als bron van leren en ontwikkelen.
  1. Sociaal leren
  • Wat houdt het in? Leren door interactie met anderen, zoals groepsprojecten, workshops, of netwerkleren.
  • Waarom effectief? Volwassenen leren veel van samenwerking en het delen van ervaringen.

Bronnen:

  • Bandura, A. (1977). Theorie van sociaal leren.
  1. Just-in-time leren
  • Wat houdt het in? Het leren van specifieke kennis of vaardigheden precies op het moment dat ze nodig zijn.
  • Waarom effectief? Volwassenen vinden leren relevanter wanneer ze de informatie meteen kunnen toepassen.

Bronnen:

  • Kruis, J. (2007). Informeel leren: het herontdekken van de natuurlijke paden die inspireren tot innovatie en prestaties.
  1. Gebruik van technologie
  • Wat houdt het in? Online cursussen, interactieve apps, en blended learning-methoden.
  • Waarom effectief? Technologie biedt flexibiliteit en maakt leren toegankelijker.

Bronnen:

  • Clark, R.C., & Mayer, R.E. (2016). E-Learning and the Science of Instruction.
  1. Reflectie en feedback
  • Wat houdt het in? Het stimuleren van reflectie op leerervaringen en het geven van constructieve feedback.
  • Waarom effectief? Reflectie helpt bij het consolideren van kennis, en feedback richt het leerproces bij.

Bronnen:

  • Schön, D.A. (1983). The Reflective Practitioner.
  1. Contextueel leren
  • Wat houdt het in? Het leren in een context die relevant is voor het dagelijkse leven of werk van de volwassene.
  • Waarom effectief? Het verbetert de transfer van kennis naar echte situaties.

Bronnen:

  • Lave, J., & Wenger, E. (1991). Gesitueerd leren: legitieme perifere participatie.

Leren: definitie van

Leren kan worden gedefinieerd als het proces waarbij een individu kennis, vaardigheden, gedrag of attitudes verwerft, verbetert of wijzigt door middel van ervaring, studie, instructie of oefening.

Het is een aanpassingsproces waarbij iemand informatie opneemt en toepast om nieuwe inzichten te verkrijgen of om bestaande vaardigheden te verfijnen.

Leren kan zowel intentioneel (bijvoorbeeld via formeel onderwijs) als incidenteel (zoals door ervaringen in het dagelijks leven) plaatsvinden.

Sociaal constructivisme

Sociaal constructivisme is een theorie binnen de sociale wetenschappen die stelt dat veel aspecten van onze werkelijkheid worden gevormd door sociale interacties en gedeelde overtuigingen, in plaats van puur objectieve of biologische feiten.

Volgens deze theorie worden kennis en betekenis niet ontdekt, maar geconstrueerd door mensen in een bepaalde culturele en historische context. In de context van kennis en leren, bijvoorbeeld, betekent sociaal constructivisme dat wat we weten en begrijpen grotendeels wordt beïnvloed door onze interacties met anderen en door de culturele en sociale omgevingen waarin we leven. Leren wordt gezien als een sociaal proces waarbij mensen samen betekenis creëren en begrip opbouwen.

Sociaal constructivisme komt veel voor in disciplines zoals psychologie, sociologie, en onderwijskunde. Het legt de nadruk op hoe taal, cultuur, en relaties met anderen onze perceptie van de werkelijkheid vormen.

Een bekend sociaal constructivist is de Russische psycholoog Lev Vygotsky, die stelde dat leren een sociaal proces is en dat sociale interactie een cruciale rol speelt in cognitieve ontwikkeling.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw organisatie?