Programmamanagement: Inkoopkostenbesparingsprogramma Mercurius, KLM (midden jaren negentig)

Situatie KLM stond voor een grote bezuinigingsoperatie die men programmamatig via besparingen op inkoopkosten wilde bereiken. Een programmadirecteur van KLM werd benoemd welke een programmaorganisatie inrichtte met drie typen professionals: inkoop experts, communicatie experts en projectmanagement professionals van ACTIVITY.

Opdracht De opdracht van ACTIVITY toen, was het mede ontwikkelen, structureren en besturen van het inkoopbesparingsprogramma, dat Mercurius was gedoopt, onder de bezielende leiding van de KLM programmadirecteur, alsmede het starten, organiseren en ondersteunen van de concrete    besparingsprojecten, alsmede het mede voeren van het portfoliomanagement daarop.

Functies Project & Programmamanagement consultancy.

Resultaat Besparingsdoelstelling werd binnen de daarvoor gestelde termijn gerealiseerd.

Opdrachtbenadering 

stap 1: Tegemoetkomend aan de fixed besparingsdoelstelling op inkoopkosten en op basis van een   targetkostenbenadering van de doelstelling, een programma organisatie opgezet die als vehikel kon dienen   voor het realiseren van het doel.

stap 2: Starten, besturen en aanpassen programma met het oog op doelrealisatie.

stap 3: Staande inkoop organisatie zelfstandig in commercieel handelen maken.

stap 4: Uitrol van het programma over de KLM Groep en KLM’s toenmalige samenwerkingsverband de   Wings Alliance. Ook werd samenwerking met Alitalia vanuit het programma geïntensiveerd om   kostbesparingen te realiseren.

Kenmerken Een even dedicated als divers Top Programmamanagement Team wist elkaars krachten zodanig te bundelen dat er gepassioneerd, consequent en creatief aan strategierealisatie werd gewerkt tot het doel werd bereikt.

Uitgevoerd door (onder meer) Gidy Marijnen, Henk van Soest, Marco Mud.