Grip op de magazijnprocessen hersteld, KLM Engineering & Maintenance

Situatie Het magazijn van Engine Services kan nog maar 50% van de materiaalaanvragen correct en   op tijd uitleveren. Door procesverstoringen in het magazijn, als gevolg van een externe verhuizing en   ingebruikname van nieuwe megaliften en bijbehorende besturingssoftware (gekoppeld aan SAP), zijn grote leveringsproblemen aan de interne klanten ontstaan.

Opdracht Los de knelpunten op en stel orde op zaken in de processen, creëer een beheersbare omgeving.

Functie Projectmanager

Resultaat  Grip op de processen hersteld, percentage procesverstoringen grotendeels teruggebracht, doorlooptijden verkort en leveringsperformance significant verbeterd.

Benadering

stap 1: probleemanalyse en knelpunten inzichtelijk gemaakt met betrokken managers, interne klanten, medewerkers, controller, externe en interne leveranciers van de IT-systemen en megaliften.

stap 2: knelpuntanalyses uitgevoerd, oplossingsrichtingen bepaald, deelprojecten opgestart, communicatie   naar omgeving en betrokkenen geïntensiveerd.

stap 3: uitvoering van de projecten: aandacht voor hardware, software functionaliteit, systeeminterfaces,   autorisaties, procedures, training, gedrag en discipline, acceptatie van de nieuwe processen en werkwijzen.

stap 4: inrichten van functionele en technische beheeromgeving, Service Level Agreements, documenteren   van processen en procedures, eindrapportage en projectdecharge.

Kenmerken  Troubleshooting en structurele verbeteringen, groot operationeel en financieel afbreukrisico, data-integriteit.

Uitgevoerd door Hanneke Deerenberg.