(G15) Gemeente: Integraal samenwerken in digitale dienstverlening
Situatie De gemeente wil de informatievoorziening beter aan laten sluiten op de behoeften vanuit programma’s en afdelingen. Informatiediensten als beleidsonderzoek, datamanagement, business intelligence, proces- en informatiemanagement worden grotendeels apart, vanuit de eigen discipline aangeboden.
Opdracht Adviseer het management op veranderaanpak voor integrale Informatievoorziening, waarin de informatie-expertise gebundeld wordt aangeboden, passend bij het vraagstuk van de klant.
Functies Management of Change.
Resultaat Professionals werken samen in klantdomeinen. Verkennen de informatievraagstukken vanuit verschillende vakdisciplines en samenhang.
Opdrachtbenadering
stap 1: Inrichting klantdomeinen, leren werken vanuit integrale vraagverkenning;
stap 2: Werken in klantdomeinen koppelen aan digitale ontwikkelagenda;
stap 3: Oefenen met integraal samenwerken in informatie-dienstverlening.
Kenmerken Veranderdoelen op 3 nivo’s: verbeteren van diensten, veranderen van aanpak (klantdomeinen, opgavegericht samenwerken) en nieuwe diensten (smart city).
Uitgevoerd door Annette Berenschot.