(G15) Gemeente: Integraal samenwerken in digitale dienstverlening

Situatie  De gemeente wil de informatievoorziening beter aan laten sluiten op de behoeften   vanuit  programma’s en afdelingen.  Informatiediensten als beleidsonderzoek,   datamanagement, business intelligence, proces- en informatiemanagement     worden grotendeels apart, vanuit de eigen discipline aangeboden.

Opdracht  Adviseer het management op veranderaanpak voor integrale Informatievoorziening, waarin de informatie-expertise gebundeld wordt aangeboden,   passend bij het vraagstuk van de klant.

Functies   Management of Change.

Resultaat  Professionals werken samen in klantdomeinen. Verkennen de informatievraagstukken vanuit verschillende vakdisciplines en samenhang.

Opdrachtbenadering

stap 1: Inrichting klantdomeinen, leren werken vanuit integrale vraagverkenning;

stap 2: Werken in klantdomeinen koppelen aan digitale ontwikkelagenda;

stap 3: Oefenen met integraal samenwerken in informatie-dienstverlening.

Kenmerken   Veranderdoelen op 3 nivo’s: verbeteren van diensten, veranderen van aanpak   (klantdomeinen, opgavegericht samenwerken) en nieuwe diensten (smart city).

Uitgevoerd door  Annette Berenschot.